Just another week - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Daisy Neve - WaarBenJij.nu Just another week - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Daisy Neve - WaarBenJij.nu

Just another week

Door: Daisy

Blijf op de hoogte en volg Daisy

06 April 2014 | Tanzania, Moshi

Hoi iedereen!

Deze week is ook weer voorbij gevlogen, zoals elke week. Komende dinsdag is het alweer 2 maanden dat ik uit het koude Nederland vertrokken ben naar het zonnige Tanzania! Als ik terugkijk op de afgelopen 2 maanden is er veel gebeurd en heb ik veel gedaan. Deze week is er alleen maar meer bijgekomen. Afgelopen week heb ik weer afscheid moeten nemen van geweldige mensen en komende week wordt dit alleen maar meer. Gelukkig komen er ook weer nieuwe mensen bij, dus laten we positief blijven en denken dat ik alleen maar meer nieuwe geweldige personen ontmoet.

Afgelopen week heb ik vooral tijd doorgebracht op het Gabriella Centre. Hier zal het dan ook voornamelijk over gaan. Afgelopen maandag is mijn eerste dag op stage begonnen en hierbij heb ik vooral veel gehoord over wat er die week allemaal moest gebeuren. Natuurlijk hadden we de woensdag Autism Day en de vrijdag Closing Day. Maar de maandag ben ik maar voor een halve dag gegaan. Dit komt doordat ik een skypegesprek had met mijn stagebegeleidster in Nederland. Zij gaf een voorlichting over Tanzania, dus de studenten die mogelijk volgend jaar naar hier komen, konden allemaal vragen stellen aan mij over hoe ik het hier ervaar. Ik moet zeggen dat ik het grappig vond, omdat de voorlichting (net zoals vorig jaar) uitliep. Het was leuk om te horen dat er misschien weer nieuwe studenten naar hier willen komen. Het zou heel fijn zijn en zeker, omdat er nog veel hulp geboden kan worden. Alles op het Gabriella Centre lijkt heel erg georganiseerd, maar dat is het niet. Dit ervaar ik nu pas na een paar maanden daar geweest te zijn.

Voordat het deze dagen was, moesten de kinderen getest worden in hun vakken. Ik was hierbij één van de examinatoren. Dit was voor mij nieuw, zeker omdat ik ook alles moest onthouden van wat de leraren mij vertelden. De test was namelijk in het Swahili geschreven en ik kan nog geen Swahili lezen. Na een tijdje kon ik het wel onthouden en wist ik bepaalde woorden. Het viel me op dat sommige kinderen het echt heel goed konden doen en andere kinderen konden niet meer dan hun best doen en faalden alsnog. Ik vond het niet leuk om voor deze kinderen een examinator te zijn. Aan de andere kant weten we nu wel waar we op moeten letten en waar we de kinderen kunnen proberen te stimuleren. Het heeft 2 kanten voor mij.

Ook was het afgelopen woensdag (2 april) Autism Day. Met het Gabriella Centre en andere organisaties zijn we de straat opgegaan in Moshi. Onze kinderen liepen natuurlijk ook mee en ze vonden het geweldig om flyers over autisme uit te delen. Ook hadden we allemaal t-shirts aan die lieten zien waar we vandaan kwamen en dat het over autisme ging. We hadden zelfs begeleiding van de politie! Ook was er een band aanwezig die met ons mee heeft gelopen en muziek heeft gespeeld. En bij de afsluiting kwam ook de burgemeester om een toespraak te houden. Nu moet ik eerlijk zeggen dat de burgemeester niet veel indruk op mij heeft gemaakt. Hij had een norse houding en zat achterover geleund in de stoel. Maar gelukkig gaat het niet om mij. Mede door hem hebben we het nieuws gehaald wat binnenkort in de kranten en op tv komt! Het belangrijkste gedeelte voor mij was dat de kinderen een geweldige dag hadden. Het was daadwerkelijk hun dag en ze straalden vanaf het begin tot het einde. Als ik op deze dag terugkijk was het een begin voor een goede Closing Day.

Closing Day was afgelopen vrijdag. Er waren 5 kinderen die afstudeerden en dus ook terug naar hun eigen huis gaan en niet meer terugkomen. Het is goed voor de kinderen, maar het zal vreemd zijn om een Gabriella Centre te zien zonder deze kinderen. Of zonder een kind. De kinderen hebben nu een maand vakantie en zullen dan dus ook niet op het Gabriella Centre aanwezig zijn. Om terug te komen op Closing Day, dit ging zoals ik verwacht had; het was TIA. Alles liep uit en we moesten voornamelijk wachten op de ouders. Na de originele pauze hebben we de ceremonie gehouden. Dit was heel leuk om te zien, het begon ermee dat de kinderen binnenkwamen met een dans. Elk kind werd voorgesteld op de maat van muziek en ze mochten tijdens ‘hun’ tijd ook dansen. De kinderen die afstudeerden hadden een afstudeerhoed en kregen ook een daadwerkelijk diploma en een cadeautje. De kinderen straalden en de ouders ook, het was zo goed om dit te zien. Ik heb met een aantal ouders gesproken en zij waren zo blij dat het Gabriella Centre er is voor hun kind. Helaas kan ik niet veel foto’s online zetten vanwege de privacy van de kinderen.

Om mijn week af te sluiten hebben we een heerlijk barbecue gehad op het hostel en zijn we daarna met bijna het hele hostel op stap geweest. Iemand die hier verblijft weet hoe hij cocktails kan maken en heeft dit dan ook gedaan. We hebben met zijn allen er een leuke avond van gemaakt en zijn eerst naar ‘Koolbar’ geweest en daarna naar ‘La Liga’ om de avond af te sluiten.

Vandaag ga ik echter weer naar de hotsprings en volgende week is het therapy week. Dit verslag was voornamelijk over mijn stage en dit zal de komende weken zo blijven denk ik.

Tot de volgende keer!

Liefs,
Daisy

  • 06 April 2014 - 08:47

    Mels:

    Hey Daisy, super om te zien wat je allemaal meemaakt!
    Heel veel plezier nog daar, maar geniet er vooral van!

    Groeten Mels

  • 06 April 2014 - 14:23

    Ria:

    Hoi Daisy,
    wat heerlijk om jou te kunnen volgen,
    maar vooral omdat je het zo naar je zin hebt
    en kunt ervaren dat het niet overal is zoals bij ons
    wij wensen jou nog een fijne stage met veel plezier
    tos en blijven je trouw volgen! Bedankt voor je leuke
    verslag en fotos

    groetjes en liefs,
    Frans en Ria

  • 06 April 2014 - 16:43

    Daisy Neve:

    Hee!

    Dankjewel Mels, genieten doe ik zeker!
    En Frans en Ria, het is hier zeker anders dan thuis, ik denk dat ik thuis nu wel meer ga waarderen en zo ook de voor ons 'normale' dingen in het leven :) En graag gedaan!

    Liefs,
    Daisy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daisy

Hallo, Ik ben een derdejaarspedagogiekstudent in Tilburg. Voor mijn opleiding heb ik de mooie kans gekregen om een half jaar naar het buitenland te gaan. Deze kans grijp ik met beide handen aan! Ik ben 23 jaar oud en kom oorspronkelijk uit Zeeland. Op 11 februari vlieg ik voor een half jaar naar Tanzania! Voor de personen die mij willen volgen wanneer ik in het buitenland zit, kunnen mensen deze site in de gaten houden. Ik wil jullie alvast veel leesplezier wensen! Groetjes!

Actief sinds 03 Jan. 2014
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 17455

Voorgaande reizen:

11 Februari 2014 - 31 Juli 2014

Buitenland stage

Landen bezocht: